Doerak

Doerak

maandag 23 april 2012

Niet zomaar een dag.....

Zondagochtend 7 uur, ik mep voor de derde keer naar de wekker en herinner me dan pas waarom ik die had ingesteld: ZEELAND. Doerak is uitgenodigd voor een familiereünie. Zijn opa Storm hebben we vorig jaar ontmoet in Apeldoorn en was precies zoals ik in mijn dromen had gezien. En..... we gaan Thorgal ontmoeten, de Saarloos uit Rotterdam wiens avonturen we al een paar maanden op zijn blog volgen. Ik haast me dan ook mijn bed uit en krijg al snel een vakantiegevoel over me. De spiksplinternieuwe camera, mijn vervroegde verjaardagscadeau, doet daar nog een schepje bovenop. Stapels handdoeken, tassen vol met broodjes en Doerak's eten, rugzakjes en kampeerstoelen liggen al klaar. Een uurtje later zitten we in de auto op weg naar tante Erica, Doerak's grootste fan, die iedere gelegenheid om een groep van dit prachtige ras in levende lijven te zien, niet laat varen.
De koffie staat klaar bij Erica, maar wij krijgen niet echt haar aandacht. Doerak wint het weer van ons, en ik kan nog net vermijden dat hij een superlekkere verrassing krijgt. Ze stemt een beetje mokkend toe als ik haar zeg dat het toch weer uitgekotst wordt.


Alsof ook bij Erica de knop van "we gaan op vakantie" omgedraaid wordt, tovert zij snel na vertrek lekkere broodjes met ei tevoorschijn. Ik duik door de geur ervan in mijn herinnering terug naar mijn kinderjaren toen mijn ouders met vier dochters op de achterbank naar Spanje reden. Het plastic doosje die ook dienst deed voor de schillen hebben Fred en ik ook weer met de kinderen meerdere jaren gebruikt. Grappig....
Even voor 11 uur arriveren we in Borssele en na het eerste veldje waar de honden los met elkaar kunnen kennismaken, de gastvrije ontvangst met koffie en koeken erna en -last but not least- de kennismaking met Thorgal en Ineke, zakken Fred en Doerak even in.


Er moet duidelijk veel verwerkt worden bij mijn mannen, en we weten allemaal ....... ze doen maar één ding tegelijk!
Er zijn veel honden, ik kan ze niet goed tellen, en het valt weer op hoe harmonieus en stil het is. Een beetje gebabbel her en der, een schuivende stoel. Geen geblaf of gegrom. Althans...... bijna niet. De benjamin van de groep, Thorgal, laat af en toe een stoere kef horen. Hij heeft nog niet de zware bas zoals Doerak heeft en maakt daarom niet echt de indruk waarop hij waarschijnlijk hoopte. Maar dat maakte zijn plezier niet minder groot en met zijn drang naar aandacht weet hij in ieder geval mij al snel op de hand te krijgen.
De groep vertrekt voor een wandeling van 2 uur. Wij besluiten voor een kortere versie te gaan en blijven met twee honden achter. Direct nadat de lijnen los gaan, springt Thorgal enthousiast naar Doerak en zet de achtervolging in. Een conifeer van het type laag en breed wordt door Doerak gebruikt om afstand te creëren en ik word een beetje duizelig als ik de rondjes volg die beide honden  (Doerak voorop met de staart tussen de poten!) eromheen draaien. Pas nadat Doerak niet meer aan kop, maar achter Thorgal zit -net iets sneller werd- verscheen zijn staart weer en zag hij in dat het toch echt wel leuk was. Ja Doerak, dat is eens wat anders, als je niet zelf de jongste/leukste/grappigste bent. Gelukkig volgde Thorgal hem al snel voor een inspectie van de tuin. Jammer, niet veel stuk te maken, maar vijvertjes ...... daar kan je wel wat mee!


Gewapend met een routebeschrijving staan we even later buiten de hekken. Niet dat dat veel bijdraagt; we kunnen het begin niet zo goed vinden. Gênant, maar eenmaal met de neuzen dezelfde kant op veranderen we in één klap in een roedel. De honden laten elkaar meer met rust en gaan op onderzoek uit.



Eenmaal de dijk over kijkt Doerak verlangend naar de Noordzee. Thuis gaat hij graag het water in, maar daar ligt een strandje voor. Hij geeft de tocht over rotsen en keien gelukkig snel op, als hij ziet dat wij gewoon op de weg blijven staan.


We vervolgen onze route, stevenen recht op de kerncentrale af. Maar daarover de volgende keer meer. De plicht roept..........

7 opmerkingen:

  1. O wat geniet ik van jullie verhalen.
    Jammer genoeg veel te weinig tijd gehad om lekker te babbelen met iederen,maar dat halen we wel keertje in.Komen wij gezellig naar julie toe met hele familie.Mag jij daarna de troep opruimen :-)
    Viel mee hoor,we waren om half 7 klaar met alles opruimen en stofzuigen.Paardjes bij de stal en toen ....een onweersklap om de dag gepast af te sluiten.
    Bedankt voor jullie gezellige aanwezigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is beloofd! En ik heb veel getuigen: jullie komen een dagje naar de Veluwe. Met honden. Dat zouden we heel erg leuk vinden! Van die rommel..... daar voel ik me wel een beetje bezwaard om. Misschien is het een kleine troost dat wij in ieder geval niet eerder rustig op de bank zaten.....
      We hebben een heerlijke dag gehad, bedankt!

      Verwijderen
  2. grappig, ik had idd ook een beetje een vakantie-dag-erop-uit idee. Waren jullie zo laat thuis? Jeetje. ik viel onderweg nog in een wielerronde en moest daarom wat omrijden maar was rond 5-en in Rotterdam.
    Ben benieuwd naar het vervolg :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is gewoon een eind rijden en.... ook belangrijk..... kleine evaluatie met wijntje erbij onderweg gehad. Maar dat duurde hooguit een kwartiertje (mijn promillage op peil en Fred karren maar). Leuk jou en dat monster van je in 't eggies ontmoet te hebben. Doerak broedt al op zijn reactie op Thorgal's blog, maar ik wacht dat niet meer af en zal zelf eerst wat schrijven. Van hem krijg je toch alleen maar narigheid.

      Verwijderen
  3. Grappig dat Doerak en Thorgal elkaar hebben ontmoet. Zijn die dan ook weer familie? Sara is een halfzus van Doerak, dat weet ik. Maar hoe past Thorgal daar dan in? Ach, ik kom er nog wel eens achter. Ik begrijp nu trouwens dat Doerak op de Veluwe woont? Wij wonen in de Achterhoek dat is ook nog te doen toch? Misschien leuk om eens af te spreken op de veluwe, kunnen de monstertjes samen spelen????
    Fijn dat jullie een leuke dag hebben gehad. Ik ga zondag met Sara naar de nestreunie bij Francis. Ben benieuwd hoe dat wordt. Jullie lezen het wel op het blog.
    Groetjes,
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een waar raadsel, en dat is het! Maar ik zal het je verklappen: Doerak en Thorgal zijn geen familie van elkaar, althans niet dat we weten. We kennen elkaar van het bloggen en nu dus ook in het echt.
      Zo zie je maar... Heel veel plezier aanstaande zondag! En hartstikke leuk om elkaar eens te treffen.

      Verwijderen
    2. Nou volgens mij hebben Thorgal en Doerak allebei Katja (met die lange stamboomnaam)in hun lijn.Dus wel degelijk familie,maar dan wel eindje weg.Dus Zonder Bertus en Coby,waren alletwee de hondjes er niet geweest.

      Verwijderen