Doerak

Doerak

vrijdag 16 december 2011

Duidelijk weg!

Job zal 4, misschien 5 jaar oud zijn geweest toen hij bij mij kwam logeren. Het zoontje van mijn beste vriendin had zich de eerste jaren van zijn leventje moeten concentreren op gezond worden. Het had hem allemaal niet meegezeten. Maar het was een vechtertje, stoer en dapper, met ogen zo groot als schoteltjes. Van huis uit was hij wel katten gewend, geen honden.  Dat maakte hem onhandig, maar zeker niet bang. Tegen de tijd dat ik wilde koken, wilde Job liever tv kijken. Ik had toen ook een open keuken, maar het aanrecht was net om de hoek. Chica leefde nog, was dol op kinderen en wilde het liefste op hun schoot kruipen. Of ernaast op de bank liggen. Daar school geen gevaar in, maar een "vreemd" kind is daar natuurlijk niet altijd van gecharmeerd. Dus ik drukte Job op het hart duidelijk "weg" te zeggen als het hem te gortig zou worden. "Als je het zat bent, dan zeg je duidelijk WEG!, oké."
Verschillende geluiden drongen door tot in de keuken terwijl de piepers door mijn handen vlogen. Een tekenfilm, schelle onechte stemmetjes. Hondenpoten op de houten vloer. "Tikketik" daar gaat Sproetje. "Doeng doeng", Chica aan de wandel. Een schaterlach. Was dat om de film of om de honden? Ik bleef me concentreren op de geluiden om op die manier toch een beetje toezicht te houden. Totdat ik luid en duidelijk, zonder enige aarzeling, hoorde "DUIDELIJK WEG, DUIDELIJK WEG!" Ik schoot in de lach en haastte me naar de huiskamer. Wat nou het sein voor Chica was om af te druipen weet ik niet, maar een nieuw commando was geboren. Job's ogen werden, voor zover dat al mogelijk was, nog groter van verontwaardiging toen hij zag hoezeer ik moest lachen. Gelukkig werkte het aanstekelijk en zijn tengere armpjes knoopten zich om mijn nek toen ik hem oppakte. Job is inmiddels 11 en misschien herinnert hij zich dit niet meer. Ik zal het eens vragen. Voor mij is het een dierbare herinnering uit de gote doos geworden, die nu met Doerak in huis nieuw leven ingeblazen wordt. "Duidelijk weg!" kan wel eens het beste commando ooit worden.

Chica, Chico en Sproetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten