Doerak

Doerak

donderdag 2 april 2015

Poetsrituelen

In de eerste weken verbaasden we ons hoe goed Shiva de werpkist en de ruimte daarvoor schoonhield. Wat een moedertje, niets was haar te veel! Van puppenbillen naar kleedje, van zeil naar mondjes. Ja, ook die werden van binnen schoongemaakt zodra ze had gezien dat de puppen ons kusjes hadden gegeven. Wanneer wij dan eens in de twee dagen de bak een grote beurt gaven, dan werden de puppen in de wasmand gezet. Shiva lag daar dan naast, niets aan het handje.
Maar tijden veranderen......en zo ook het schoonmaakritueel. De speelkleden in de ruimte voor de werpkist worden niet alleen gebruikt om op te knagen en flink mee te schudden, maar dienen inmiddels ook als lekker plasplekje. En het is super leuk om de werpkist uit te gaan, en in te gaan, en uit te gaan en weer terug.......
Shiva kan dat allemaal niet bijwerken, wij moeten intensief helpen. Nou hoort Doerak inmiddels ook gelukkig tot de hulptroepen, dat scheelt wel weer! Not!

Vanmorgen dus maar begonnen met een grote schoonmaakbeurt. Wij zetten de  puppen altijd in een wasmand, om ze even uit de buurt te houden. Vol goede moed begin ik aan de werpkist. Vetbed en kranten eruit, met een zwieper de keuken in. Ik hoor dat Doerak al begint met het sorteren; kranten worden goed doorgenomen en het vetbed wordt even meegenomen. Ik laat  het maar voor wat het is, begin te poetsen tot ik een pup aan mijn hielen voel, een tweede begint te kluiven aan mijn kuit en de derde perst zich al snel tussen mijn knieën door. De wasmand is geen veilige haven meer en dat vrouwtje op haar knieën voor de kist is wel heel interessant. Als messen zo scherp, die tandjes! Oef, het zweet breekt me uit en ik weet zeker dat Shiva en Doerak in een deuk liggen. Ik hoor hem immers niet meer en Shiva blijft lekker naast de kist liggen. Oke, jullie je zin! Snel hevel ik de puppen over in de schone kist en als goedmakertje sluit Shiva zich aan en nestelen de puppen zich tevreden aan haar tepels.
Nu de speelruimte nog. Weer alles met een zwieper de keuken in en weer begint Doerak met de controle. Nee Doerak! Dat speeltje is niet voor jou. Het begint nu ook op mijn lachspieren te werken, maar daar heb ik helemaal geen tijd voor! Want die monstertjes zijn bijna klaar met drinken. Alsof ik nooit anders heb gedaan, krijg ik alle hoekjes en gaatjes schoon en spring snel de keuken in. Pffff, op het nippertje! Voldaan komen de puppen de werpkist uit en zijn blij dat ze op het schone zeil een lekker poepje kunnen doen. Ik sta een beetje verslagen te kijken wat er voor mijn ogen afspeelt en dan zie ik de bench staan. Die hebben wij het afgelopen weekend alvast neergezet om Shiva te laten wennen. Over een week of wat moeten de puppen even de bench in als ik met alle honden naar het bos ga. Voor hun veiligheid. Ik zie het schone kleedje liggen, net vanmorgen erin gelegd, notabene. Voor ik met de poetsbeurt begon. Wat een sufferd ben ik! Ik had de deuk in mijn achillespees kunnen voorkomen, en lekker relaxed de dag kunnen beginnen. Maar als ik dan zie hoe gezellig Shiva en Doerak de resterende verzorging samen overnemen, is het leed weer geleden! Mijn dag is weer goed.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten